söndag, januari 29, 2017

Pulsvärmare och halsvärmare

För ett par år sedan så frågade jag familjens yngsta dotter, i allra högsta grad vuxen, vad hon önskade sig i födelsedagspresent. Ett par nya pulsvärmare ville hon och dom fick gärna gå i grönt. Jag hade bara någon vecka på mig så jag gick till Netto och köpte ett nystan ”Pernille”, 100% ull. Stickade ett par muddar ur Stickas lilla häfte ”Muddar”, som heter ”Berta” och är gjorda av Maria Gustafsson. Men jag fick garn över så jag fortsatte leta efter ett par muddar till. Hittade då i samma häfte ”Mudd på skrådden” av Johanna Wallin. Garnet räckte till båda paren. Skrådden gillade jag skarpt, Berta hade jag redan själv sedan tidigare. Gick tillbaka till butiken och köpte ett nystan av samma garn men i en annan färgskala. Gjorde ett par till mig själv. Originalet har pärlor men det hoppade jag över. När mina egna muddar var klara så tänkte jag att garnet kan nog räcka till en halsvärmare också. Så jag gjorde en efter samma mönster som muddarna. Detta set har jag använt mycket både förra vintern och denna vinter. Halsvärmaren hade kunnat vara lite smalare men det funkar.

Jag är väldigt nöjd.

torsdag, januari 26, 2017

Min nya mössa, min protest mot Trump och nu även Putin

Jag fick se på Facebook att man var uppmanad att sticka en rosa mössa och bära den som protest mot Trump.  Så klart man gör om man tycker som jag gör om Trump. Det är inte nog att han har väldigt konstiga åsikter om det mesta utan jag upplever honom som en man med mycket unken kvinnosyn.
Nu inför man nya lagar i Ryssland om våld i familjen. Det verkar vara mest okey att slå sin kvinna nu. Inget att hetsa upp sig för i alla fall. Såg ett inslag i Rapport som gjorde mig mörkrädd. En liten kille på 6 år som hade krupit in under sängen av rädsla. Hans pappa slog och när mamman och pojken sökte skydd hemma hos mormor och morfar så slog även morfar. Den där lille killen kommer säkert att slå sin kvinna också när han blir stor för han har redan nu lärt sig att det är så man gör.
Min nya mössa får också bli min protest mot svenska barnmorskor som anser att dom bara ska göra det dom själva önskar. Aborter och olika preventivmedel kan t ex vara sådant som dom inte vill jobba med. Min åsikt är, dom ska inte ha jobb i vår offentliga vård. Jag har rätt att själv bestämma över mig och min kropp. Dessutom är den amerikanska lobbyn mot aborter inblandad i det som just nu händer i Sverige på barnmorskefronten.
Mössan är i rosa, inte min favoritfärg men nu är det rosa som gäller. Jag tycker Trump är billig som människa så därför är det ett acrylgarn för 9.90 kr /hg. För att visa att det är just jag som protesterar så har jag stickat mitt favoritmönster, ”Feather and Fan”.  

torsdag, december 22, 2016


onsdag, december 23, 2015


söndag, februari 22, 2015

“Handmade with Love - Halland to Tokyo t/r” mm

 
Idag har Mannen och jag varit på Halmstads Konstmuseum. Vi hade läst och hört mycket om utställningen ”Handmade with Love - Halland to Tokyo t/r” som vi bestämt att gå och se. Vi älskade den direkt båda två. Rekommenderas! Det som jag fastnade för speciellt var så klart det stickade, Jola Glimäng, men även Ofelia Ovik som bidragit med sina nålbundna, tovade, egendesignade mössor. Däremellan fanns det silversmide, bokbinderi och Hallandssöm. Säkert något jag glömt också.

Har ni vägarna förbi Halmstad så vet ni vad ni ska göra. Utställningen varar till och med den 3 maj.

Numera har jag slutat med att vara aktiv i politiken. Tänkte att jag skulle få ett lugnare liv men fan vet. När jag taggade ner så taggade Mannen upp så jag tycker det känns som det är mer nu än före årsskiftet. Eller så är det bara att nu är det jag som drabbas av att han är mycket borta och inte som förut han som så ofta fick sitta hemma ensam. Jaja, det reder sig.


Stickar gör jag ju fortfarande. Jag är snart klar med en ”Jytte Slente design”. Det är en osymetrisk tröja. Garnet är ett gammalt garn jag ärvt av min mamma och tyvärr räckte det inte ända fram. Jag fick ta en annan färg men samma garn så det blir klart. Tror ändå att det blir läckert. Jag håller också på med mina pärlmuddar. Jag kommer hela tiden på nya mönster som jag bara måste göra. Men nu får jag nog snart sätta ner foten och göra i ordning mönstren så jag kan ta med dom till Grötö. Nu är vi snart i mars.
Jag har en hel del olika projekt i huvudet så jag fattar inte när jag ska hinna göra allt. Förutom jobbet så har jag mitt stickcafé kvar, Halmstads stickcafé, och jag går gärna på andras stickcaféer också. Jag har också haft en del valberedningsuppdrag efter nyår men det är klart, det sista, på tisdag. Så får vi se om det blir något sådant uppdrag till nästa år sedan.

tisdag, februari 03, 2015

Stickfest i Väst

Pärlmuddar är som små smycken runt handleden. Dessutom värmer dom gott. Det är inte svårt att sticka dom men det kräver en viss teknik som du har möjlighet att lära dig på min workshop på Grötö i år. Du kommer att få både garn, pärlor, nål och ett av dig utvalt mönster och kunskapen. Är inte det fördelaktigt? Anmäl dig nu till SiV för det finns några platser kvar.