lördag, december 12, 2009

Solen skiner där ute

Det ligger runt 0-strecket där ute idag och solen skiner. Underbart! Jag har varit på Stora torg i några timmar och försökt sprida vårt budskap. Några kom fram och ville prata politik men det är ok att dom inte gör det också för vi syns ändå. I onsdags hade vi vårt sista stickcafé för året på Fribergs konditori. Det var jättetrevligt. Ibland är det ju trevligare än ibland men det är nog vilket humör man själv är på som avgör det. Nu blir det inget förrän i slutet av januari och det känns som evigheter till. Jag är precis i slutklämmen på min ”Svärmorssjal” och jag har bestämt mig för att ha den på julafton. Kan det vara något tro, till en röd sidenklänning? Så börjar då det trevliga nöjet att bestämma vad jag ska göra härnäst. Något mer julpyntande har det inte blivit här hemma. (Vi ska ju inte vara hemma över julen utan med barn och barnbarn och övrig familj i Malmö.) Tur att Mannen inte förväntar sig att jag ska göra det. Är ju inte så mycket för pynt och pyssel. Har alltid varit ett dilemma i mitt arbete att jag inte gillar pyssel för det ska ju alltid pysslas så mycket i förskolan. Det är just nu inför jul och Lucia så hemskt många måsten. Baka pepparkakor är nog allra värst. På mitt förra jobb var vi rörande eniga om att baka pepparkakor är inget kul men lussekatter är helt ok så då gjorde vi det istället. Dessutom så hade vi alla en ganska sansad syn på både Lucia och jul. Har lite svårt att anpassa mig till att det måste vara så väldigt mycket när man bara är mellan 1 och 3 år gammal. Kan det inte räcka med att man blir lussad av de stora barnen och att föräldrarna kommer på någon form av öppet hus på eftermiddagen?

3 kommentarer:

RainyNight sa...

Det blir prima snyggt med svärmorssjalen till! Jag har också stickat en sådan, men jag gjorde den rak i grön merinoull (som jag repat upp från en second-hand-tröja som såg alldeles ny ut). Det var dottern som fick sjalen.

Liisa

Rosenvante sa...

Som mamma till fyra håller jag helt med dig. Det var ett pusslande och ordnande utav detta like varje lucia och jul. Sen har ju inte alla råd heller i dessa dagar att fixa allt för en enda dag. Hade varit bättre med öppen eftermiddag med lite fika och ev lite sång.

Stickfantomen sa...

Nog är det roligt med traditioner men vem bestämmer att det som traderas bara ska vara likt "Barna i Bullerbyn", nej hellre lite Pippi eller Karl-Bertil Jonsson (om jag får bestämma). Julen kommer ju i allafall och blir vad man gör den till.
Minsann det blir riktigt fint med sjalen och klänningen, det vågar jag lova.
Ha det gott.