fredag, november 06, 2009

Gustava Orden, en bortglömd damorden

Den 6 november 1990 träffades en grupp kvinnor i Sävedalen. Kvinnorna kom från Sävedalen, Partille och Göteborg. Den kvällen bildades en damorden som fick namnet Gustava Orden eftersom det var Gustav Adolfs dag. Vi var tre kvinnor som höll i trådarna och drev de andra framför oss. Jo, jag var en av dom tre, nämligen skrivmästare. Mottot för Gustavorna var ”ordens syfte skall vara att medlemmarna skall ha ”mest roligt, och något bildande”. Vi hade vansinnigt roligt under en del år, 10-tal, tillsammans. Vi var på bio, vi sprang Vårruset, vi var på sminkparty, vi lärde oss hjärt- och lungräddning, vi var på modevisningar, vi plockade svamp på höstarna och så åt vi god mat på restaurang. Det var ett axplock. Denna dagen, den 6 november, så tänker jag på alla mina medsystrar i Gustavorna. Jag har ju fortfarande kontakt med min allra äldsta vän på Björkö som jag bodde hos när jag skulle till Grötö och Kära syster var också en Gustava. Men alla dom andra, vi blev ju fler med åren, har jag tappat kontakten med. Tänk om det skulle finnas någon här i bloggvärlden som visste något om Gustava Orden eller någon som var med. Tänk om man kunde bilda en ny damorden här och nu. Jaja, drömma kan man ju.

5 kommentarer:

Call design sa...

Låter som om du haft mycket kul med denna orden, tyvärr kan jag inte hjälpa dig med om den finns kvar eller ej.

Hoppas att det går bra på dit nya jobb. Är ju själv förskollärare och arbetar i en barngrupp med 3- 5 åringar. Kul men intensivt!
Och kämpigt och tufft är det att komma in i en ny barn/respektive personalgrupp.

Det viktiga är att de "gamla" barnen alltid finns med en! De är ju ens bästa arbetskamrater!

Hoppas att du får en skön helg!
Många må gott hälsningar

Monica Hansen sa...

Hej, jag är dålig på föreningsliv och liknande, men läste om en grupp kvinnor som verkar ha riktigt kul.. kolla in -

http://www.123minsida.se/rhapsodyinred1

i Göteborg:

http://www.ladies-in-red.se/

Carina sa...

Gustava Orden självdog och det är sorgiligt tycker jag.
/Carina

Kristina sa...

Jag är inte med i någon damorden, men jag har flera Gustavor i min släkt. Inte dina Gustavor utan kvinnor som heter Gustava. Mamma heter Gustava som tredjenamn av fyra. Hennes moster hette Gustava. På pappas sida hette hans farmor Gustava.

Marias stickning och läsning sa...

Det verkade vara trevligt med Gustavorna. Jag har inte hört talas om dem, här finns bara ordnar för män i karriären, med kvinnliga bihangsgruppor och Zenta, men jag känner mig inte hemma i dom kretsarna. synd att ni tappat kontakten.
Trist att det är tufft på nya jobbet. Hör av mig på mailen i veckan.
Kram
Maria