söndag, mars 24, 2013

Stickfest i väst, SiV

Förra helgen var jag och många med mig på Stickfest i väst, SiV. Jag har varit med i några år men inte förra året. Kände att jag behövde nya impulser och energi. Och det fick jag. Jag var på några work-shops och på varje ställe fick jag lära mig lite nya saker.
Redan på fredagen efter lunch började jag med en work-shop, ”Möbius”. Har kollat lite på nätet tidigare men tyckt att det verkade mest krångligt. Det var Åsa Argéus som lärde mig och jag är henne väldigt tacksam för det. Du är en bra lärare Åsa. Först så skulle man lägga upp maskorna på ett för mig helt nytt sätt. Och sedan skulle man börja sticka. Hade ingen kabel som räckte till utan det fick jag låna en av Eva som satt bredvid. Första halva varvet var död, pest och pina. Jag tänkte, aldrig mer. Kul att testa men det här kommer jag aldrig att göra om. Sedan bara det rann på och jag började tänka, vilket mönster kan man tänka sig att ha på nästa. Spets kanske. Det var helt klart jättekul. Förstod senare att de andra fem upplevde det precis likadant.
På lördagen gick jag på ”Ravelrykurs” hos Ulrica Loeb. Många pusselbitar föll på plats och jag känner nu att jag kan få ut mycket mer glädje av mitt medlemskap på Ravelry än vad jag fått innan. Har var med i flera år nu men aldrig känt att jag fått ut så mycket av det.
Helgen avslutade jag på söndagen med att gå ”Krydret strik” med Charlotte Kaae Mathiesen. Vilken färgkarneval det blev. Titta på bilderna så kanske ni förstår lite vad jag menar. Och Charlotte var väldigt inspirerande även om jag har väldigt svårt med danskan.
Annars var det god mat, trevligt umgänge, väldigt mycket stickande på min Möbius, deltog i knitting battle, garnlotteri och jag vet inte allt. En helt lyckad stickhelg alltså. Jag delar härmed med mig av lite bilder så förstår ni säkert vad jag menar. Vad gör en sticknörd när man väntar på maten? Vad gör en sticknörd när man svalt sista tuggan? Svar på alla frågor: stickar!




















Inga kommentarer: