lördag, december 21, 2013

Snart jul

Nu i eftermiddag har Mannen och jag gjort vår årliga julinsats inför julafton. Vi har stekt köttbullar. Ni ser några bilder här. Det var på ca 1,5 kg köttfärs. Mannen gjorde smeten och stekte dom, jag rullade. Det kändes som det aldrig skulle ta slut. Men så är det varje gång.

Nu börjar jag inse att julen snart kommer. Men vad beträffar julkänslan så kan jag inte påstå att den är så överväldigande. Det är varmt, i skrivande stund +6, och grönt där ute och regnet är stadigt. På TV brukar dom säga när det är regn på gång att vädret är ostadigt. Men jag påstår att det absolut är stadigt, stadigt regn.
Vi ska ha en lugn jul här hemma. På själva julafton åker vi iväg till äldsta dottern med familj, läs barnbarnen, över dagen. I morgon kommer Kära Syster ner till oss. Vi har köpt några förskrämda julklappar, gissa till vilka, och skinka blir det och lite sill. Mannen gör också alltid potatislåda. Det är hans finska rötter som gör sig gällande. Den halländska grönkålen kan jag leva utan men jag brukar äta rödkål och Kära Syster tycker ju också om det. Vi tycker också om lutfisk men det är bara vi två. Förra julen fick vi inte ätit det. När mamma levde så gjorde hon alltid syltfläsk. Hon kom från Strömstad så jag misstänker att det är bohuslänskt. Men det har jag inte gjort själv och jag saknar det. Vet inte om jag minns helt hur hon gjorde och det är väl därför jag inte vågat ge mig på det.
Här i veckan har jag avätit två julbord av mycket varierad kvalité samt jullunch med barnen på jobbet. Förr om åren i Göteborg blev det många fler men med jämnare kvalité. Ärligt så räcker det som det är.
Nu ska jag äta lite köttbullar.

Inga kommentarer: