måndag, mars 30, 2009

Stickfest i Väst, SiV

I morse var det segt att komma ur sängen. Jag har varit på Grötö och stickat. Det var för mig första gången. Tyvärr fick jag ju inget boende utan fick ordna det själv. Jag har bott hos en god vän, min äldsta, på Björkö. Det funkade ju så klart bra och var jättekul att träffa henne och hennes familj och gemensamma vänner. Men jag missade nog en hel del socialt på Grötö. Det fanns en fin väskutställning ifrån Sticknätet. Eftersom jag är lite av en väskfreak så var jag ju tvungen att ta en bild.
Här är lite spridda bilder ifrån helgen.
Jag anlände till Grötö i lördags morse. Då startade jag med en workshop i Bohusstickning. Det var nog det jag såg mest fram emot. Och mina förväntningar infriades. Men det var nog mest mina egna insatser som jag blev nöjd med. För säkert 20 år sedan så stickade jag två par vantar i flerfärg. Men jag blev inte alls nöjd så jag har inte gjort om det. Men nu började jag sticka ett par pulsvärmare i Bohusstickning i 5 färger och det blev bara så bra. Till och med baksidan blev jättefin. Det är väl härligt när man blir riktigt nöjd med det man gjort? Efter lunch så hade jag en workshop i sticka på engelska. Det handlade alltså om att komma över spärren för att angripa stickbeskrivningar på det engelska språket. Och det gick lysande det också.
I igår så började jag efter frukost med ”Konstruera ditt eget mönster” med Nina Sagulin. Jag gjorde en del försök på 80-talet men jag var inte heller nöjd med det. Tyckte inte passformen blev som jag tänkt mig. Men nu känner jag mig bättre rustad. Efter lunch så skulle jag då få ge mig i kast med magic loop. Men jag känner mig nog lite kluven inför den workshopen. Jag ville ju lära mig tekniken för att sticka mina sockor och inte lära mig sticka en tå och häl på ett annat sätt. Kändes ändå bra att sticka på rundsticka. Skulle dock velat lära mig att sticka två strumpor på samma rundsticka. Men så blev det inte. Jag stickade en liten minisocka som var tänkt som en nyckelring. Blev dock med det garnet jag hade tagit för liten.
Var jag då nöjd med min helg? Japp! Väldigt nöjd. Om jag bara får logi nästa år och det inte är alltför trista workshops, *ler*, så kommer jag nog att åka igen. Om ni andra där ute i bloggvärlden var där så kanske ni tycker något annat eller har andra funderingar. Jag läser gärna om det också. Lägg en hint hos mig så kommer jag på besök.

6 kommentarer:

SF sa...

Det var kul att ses! Jag kommer definitivt tillbaka nästa år om jag får möjlighet

Lena sa...

Haha! Tänk att vi var på samma workshop- vi satt bredvid varann till och med. Jag missade färjan till Björkö och således fm-båten till Grötö. HAr som tur är vänner på Björkö som jag kunde hälsa på. Men timmarna på Grötö blev mindre... Vill definitivt tillbaka nästa år!! det var så mycket man ville hinna o många att tala med. Nu är det väl dags att ge sig in på ravelry-eller! Yarn over!!

Marias stickning och läsning sa...

Vad trevligt det låter. Jag hade också tänkt åka på SiV iår, men kören kom emellan. Har tänkt på alla er bloggare som skulle dit i helgen och varit lite avundsjuk. Nästa år är SiV prioriterat, skall anmäla mig så fort det bara går.
Förutom umgänget så hade jag verkligen velat vara med på workshopen om Bohusstickning.

Samtal från min trädgård sa...

Det låter så trevligt, vill definitivt också åka dit någon gång. Bra med tips ifrån dig hur man bör göra, vad som var intressant etc.

bonnmoran sa...

Magic Loop är bara en teknik, istället för att sticka med tre, fyra eller fem strumpstickor så stickar du med en rundsticka.

Jag har stickat denna teknik i flera år nu och gillar den helskarpt. Vill du ha hjälp så får du gärna höra av dig eller kanske du har tid att ta dig en sväng hit upp till Trollhättan?

/Bonnmoran

Visa Lisa sa...

Först nu hittade jag hit från din snäla kommentar hos mig! Jag hade jätteroligt på Grötö och just Engelska-workshoppen kändes extra rolig då det verkligen syntes på er allihop att ni kände er hjälpta!
Sånt värmer!
Ser fram emot att kika på dina projekt här nu när jag hittat dig!