tisdag, januari 07, 2014

Alla helger passerat och nytt år


Ja, då var helgerna jul och nyår och trettonhelg över. Vi har haft en lugn och avslappad period så det kan gärna fortsätta men samtidigt är det skönt att just dessa helger är överstökade. Kära Syster har varit hos oss sedan helgen före jul och igår åkte hon hem. Det känns ganska tomt efter henne måste jag säga. Vi bor lite för långt från varandra, hon hemma i Göteborg och jag här i Halmstad. Vi behöver inte bo i samma kvarter eller för den delen i samma stadsdel men i samma stad hade inte varit helt fel.
Vad har vi då pysslat med? Julafton tillbringade vi hos äldsta dottern med familj och hennes svärföräldrar samt svägerska och yngsta dottern. Dessutom är det ju 3 barnbarn numera. Sen eftermiddag drog vi hemåt och då var vi ganska möra. Det är väl så med barnbarn kan jag tro när dom fortfarande är ganska små. Det blev en lugn kväll med julmat och TV-tittande för tre samt för min del stickning så klart. Nyårsaftonen blev också lugn då vi var hemma och firade i lugn och ro. Planeringen var en annan från första början men det blev så här och det var inte fel det heller. I början av kvällen var det några som smällde iväg en smällare direkt mot vårt ena vardagsrumsfönster. Kattfröken blev skräckslagen och gömde sig för att inte visa sig mer förrän någon timma efter 12-slaget. Efter midnatt tog smällande faktiskt slut ganska snabbt för en gångs skull.

Det har blivit ganska mycket stickning för min del och så har det blivit mer TV än vad jag är van vid. Men Kära Syster och jag har även tittat på DVD om Polisen i Strömstad. Det blev serierna ”Polisen och domarbordet” samt ”Polisen och pyromanen”. Dom håller fortfarande tycker jag. Annars kan en del filmer/serier kännas väldigt gamla efter några år. Den här serien för er som inte minns gick från början av 80-talet till i mitten av 90-talet. För oss som härstammar från Strömstad så känner man varenda gata och plats och det gör ju så klart inte saken sämre.

Så lite stickning. Har ni tittat på Fröken Frimans krig? Det gjorde vi. Jag är ju en gammal Fredrika-Bremer-förbundare så ämnet kändes viktigt och intressant. Var det någon mer än jag som tittade en extra gång på Frökens väska? Jag sprang in i mitt skåp där jag förvarar mina handväskor och plockade fram den väskan som ni ser längst upp. Min är köpt för några år sedan second-hand och den är virkad. Handtaget har fått sig en törn där den sitter fast i bygeln så den håller väl så länge den håller. Men nu har den kommit fram igen och jag använder den.
 
Jag upptäckte en för mig ny dansk designer när jag var i Danmark i maj. Jytte Slente heter hon. Det visade sig att jag kollat i en av hennes böcker tidigare och ratat allt. Där i Danmark så blev jag jätteförälskad i det jag såg och det var först hemma igen som jag fattade att det var samma människa. Jag hade då köpt garn till hennes ”Top med vingar” (Flügeltop). Jag har använt den några gånger och den är väldigt mjuk så jag behöver stärka upp monteringen lite. Annars både snygg, tycker jag, och skön att ha på. Jag håller på med nästa Slente-projekt men den är inte klar ännu. En Offe är klar också men måste blockas innan den kan visas för folk.
 

2 kommentarer:

Rosenvante sa...

Nej vilken snygg tröja. Jag klickade upp bilden och då såg jag ju hur fantastiskt snygg den är.
Awarden är din, självklart. Det var så längesedan jag fick den så det kändes som den gått runt till alla, men miss av mig.
Det har blivit en tittande på film och tv här också när ungarna åkt.
Fröken Frimans krig såg jag och den var väldigt bra. Men jag tittade nog mest på alla vackra klänningar tyvärr, för väskan kommer jag inte ihåg.
Så skönt att du ännu är ledig. Själv får jag gå upp i arbetstid framöver. Det är ju bokslut och chefen ska ut o resa i början av februari så allt måste vara klart tills dess eftersom det ska vara styrelsemöte när han kommer hem igen. Men det visste jag ju innan så det stör mig inte så mycket, bara man har fullt upp så tiden går fort så är det helt ok.

Susanna sa...

vilken tjusig tröja!