tisdag, juli 08, 2008

Slottsfrun på Tjolöholms slott …

… är det väl inte riktigt men tänk om. En sådan upphetsande tanke. I går förklarade mannen att det nog inte riktigt var något strandväder. Jag undrade om han hade några idéer om vad vi skulle göra istället. Nja sa han, tänkte vi kunde åka upp till Kungsbacka. Jag tänkte att nu har han läst något i tidningen som han tror jag ska uppskatta och så blir det en överraskning, så jag frågade inte mer. Hade glömt stryka något att ha på mig så jag fick improvisera. Frågade mannen om min långa klänning möjligen passade för dagens aktiviteter. Jodå det gjorde den. När vi kom upp åt Kungsbacka så sa han att han tänkt sig besöka ett slott. Till saken hör att vi vid flera tillfällen talat om att åka just till detta slott men jag kopplade inte riktigt ihop det ändå. Så kom vi då dit. Besökte först den lilla butiken och utställningen som just nu är om Carl Larsson som är en av mina favoritkonstnärer. En bonus för dagen. Vi köpte biljetter och vandrade upp mot slottet där vi kom med på sista guidade turen för dagen. Man fick inte vandra runt i slottet på egen hand utan det var bara guide som gällde. Det blev en helt underbar vandring runt i detta fantastiska slott. Hade inte alls haft något emot att bo där. En del rum var mer härliga än andra. Fruns sängkammare, biblioteket och kungliga sovrummet. Badrummen ska vi inte tala om. Tänk er en dusch där vattnet kommer från ovan, alla sidor och nerifrån. Som göteborgare så känner jag kanske lite extra för detta slott som byggdes av familjen Dickson ifrån Göteborg. Dickson är faktiskt levande än idag i denna stad. Vad jag inte riktigt hade klart för mig var att det var slottsfrun själv, Blanche Dickson, som varit byggherre. Kan tala om att hon hade mycket god smak. Slottet är byggt i engelsk stil och det engelska präglar precis allt. Med andra ord, detta slott hade varit som klippt och skuret för mig. *ler* Efter den avslutade vandringen så köpte jag en bok om denna kvinna, ”Tjolöholms slott Blanche Dickson . en kvinnlig byggherre” av Anne Sumner (2001). Varför inte besöka slottet själv. Börja här http://www.tjoloholm.se/

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag älskar det slottet! Inredning och allt... mosaikrummet... du ser hemma ut:)

Vacker klänning!