lördag, november 02, 2013

Kommande vecka och den vi lämnar


Jag har just tittat på säsongstarten av Downton Abbey. Det är en favoritserie. Den här gången började det ganska trevande men återhämtade allt i slutscenen. En av damerna hade en helt underbar stickad kappa på sig. Det tar väl lång tid att göra men jag skulle inte tacka nej till en stickad kappa.

Idag har Mannen och jag varit på kyrkogården. Vi tände ljus för mina svärföräldrar. Min svärfar fick jag aldrig träffa då han hade gått bort många år innan Mannen och jag träffades. Men min svärmor fick jag träffa de sista åren i hennes liv. Jag tyckte mycket om henne och skulle önskat att jag fått fler år med henne och kanske även lärt känna henne när hon var något yngre. Många tycker inte så mycket om sina svärmödrar men jag är glad att säga att det inte gäller mig. Tänker ofta på min mamma och hennes svärmor och att dom också tyckte mycket om varandra. Det kanske ligger i familjen. Mina föräldrar har sin grav i Göteborg så klart. Men jag tänkte på dom mycket när jag tände ljuset idag. Kära Syster har varit och tänt ljus och lagt en liten krans på våra föräldrars grav. Hade gärna varit med men det är lite långt. Vi brukar sätta på blommor tillsammans till mammas födelsedag, och inför sommaren som då är på väg, för då är Mannen och jag alltid hemma i Göteborg en tur. Så länge vi tänker på våra anhöriga och pratar om dom så finns dom. Så såg min mamma på saken och så ser jag på saken.

I går kväll var det tydligen en riktig långkörare i Norsk TV vad gäller stickning. Kollade lite via deras hemsida. När ska SVT göra en sådan helsatsning? Då skulle dom nog få många nya tittare som aldrig tittar på SVT annars. Själv ser jag nästan uteslutande på just SVT när jag nu ska se på TV.

På onsdag är det dags för stickcafé igen. Ibland känns det som att 2 veckor är okristligt långt men den här gången tycker jag det gått fort. Ska ändå bli kul att träffa gänget igen. Vi har fått en hel del nya besökare denna höst. Roligt med nya bekantskaper men också nya inspirationskällor.  Och hösten har börjat bra med många besökare. Vet inte hur många det är på andra stickcaféer men jag är nöjd. Hur många är det på dom ni andra går på?

Nästa söndag kan du gå till Hallands konstmuseum om du har vägarna förbi Halmstad. Vi har en eftermiddag med slöjd. Programmet har fått titeln, ”Avsluta, börja, prova på”. Det ordnas av Halmstads Hemslöjdsgille där jag sitter med i styrelsen. Stickning står så klart också på programmet. Stickning och då Binge-stickning så klart, har alltid stått på Hemslöjdens dagordning. Ni är alla välkomna.

1 kommentar:

Rosenvante sa...

Jag har bara tittat på nått program då och då, har missat helt enkelt och jag vill gärna se från början. Men serien är väldigt bra av det jag sett.
Vi var inte iväg på kyrkogården igår, min pappa är ju begravd eller rättare strödd i havet utanför ditt. Han bodde i Halmstad nämligen. Mamma lever ännu och Stempens föräldrar ligger i Östersund, så det blir lite väl långt bort. Men det är fint med alla ljus på gravarna och fint med en extra tanke.