måndag, oktober 28, 2013

Storm och stickning


Idag domineras hela livet här i Halmstad av stormen. Och det är inte utan att det märks att det blåser. Vi var ute med alla barnen i förmiddags och det regnade visserligen men det var lugnt. Man brukar prata om lugnet före stormen och det stämmer. Vi fick veta att alla förskolor i kommunen skulle stänga kl 15.00 och vi fick ringa hem alla barnen. De allra flesta kom och hämtade sina barn i tid och man kan bara sända dom ett varmt tack för det. Vi personal ville ju också komma hem i tid och säkert. Vi bor på ena hörnet i vårt hus och nu viner det runt knuten och regnet piskar rutorna. Det är skönt att vara hemma och inne. Min stickkurs ikväll har vi ställt in.

I tisdags hade vi kommunfullmäktige och i onsdags hade jag stickcafé. Det var 22 glada stickande, virkande och broderande kvinnor där. Då blir man glad. Och det är så roligt att vi är så välkomna på Bibliotekscaféet. I går var Mannen och jag uppe i Göteborg och hälsade på Kära Syster. Alltid trevligt. Fick med mig lite fin mat hem till Kattfröken. Jo, jo det ska fjäskas.

Lite stickat ska det väl vara också. Idag tänkte jag visa några bilder från vernissagen på årets vandringsutställning i Halland. Temat för det här året var Bjärbomönstret som är ett Bingemönster. Mitt bidrag har jag redan visat. På vernissagen var det också lite berättande av stickhistorien här i Halland och speciellt södra Halland.

Visst ser man att vi hade en väldigt trevlig stund tillsammans. Det är Kersti till vänster. Hon är fd hemslöjdskonsulent här i Halland. Men det var före min tid. Jag brukar gå på hennes stickcafé och hon går på mitt. Det är jag lite stolt över.

Den här kappan vill jag ha. Min färg och stickat. Är den snygg eller?

Här är Kerstis kappa. Bjärbomönster så klart, dagen till ära.




Lite olika saker med Bjärbomönster på. Väskan är gjord av min vän May-Lis. Den är stickad och därefter tovad. May-Lis tycker den blev för stor och det kanske jag inte kan säga emot. Men jag tycker den är sååå himla läcker.

Visst är Kersti elegant i en av sina stickade jackor? Samma modell som min ska bli också.

1 kommentar:

Rosenvante sa...

Oj jag trodde ni hade haft stormen vid er redan eftersom det börjat här nu. Skönt att alla kom hem tryggt i tid.
Vilka underbara stickningar du visar, man blir ju helt grön av avund.