söndag, oktober 13, 2013

En lugn helg

En helt lugn helg går mot sitt slut. Den enda helgen denna månad där almanackan var helt tom. Sådant uppskattas.

Natten mellan fredag och lördag sov jag endast ca 11,5 timmar. Förra helgen sov jag i 13 timmar. Det känns som man ligger efter i sömn när man kommer fram till helgen. Mycket att ta igen. I går när jag vaknade sken solen från en klarblå himmel och träden lyste som guld i solskenet. Vi har några rönnar utanför köksfönstret och dom lyser när solen skiner på dom. Allt från grönt via gult till starkt rött. Jag njuter bara.

Mannen och jag tog oss en långpromenad på stranden i solen och det var en hel del som gjorde samma sak. Jag tror inte jag skulle kunna leva om jag inte kände att jag har havet bortom kröken (bildligt talat då). Sedan åkte vi och handlade lite god mat till kvällen. Låter det inte bra så säg?

Idag när jag vaknade så var det ganska mörkt i sovrummet och när jag vände mig om så såg jag att det var mulet. Men vi var tvungna att komma iväg och inhandla lite mat till Kattfröken så hon inte svälter för oss. Hon blir så himla sur när det inte finns i skålen hela tiden. Ni skulle höra henne skälla på oss. Hon är en riktigt gosing.

Nu ska jag sätta mig och sticka några provlappar till studiecirkeln i morgon kväll. Deltagarna ska få lära sig att plocka upp tappade maskor. Att det var en så stor grej fattade jag först under kursen i våras. Näst gång, sista gången redan, ska dom få lära sig att maska av. Och då hoppas jag att dom kommit igång med sina projekt. Då har dom lärt sig
  • lägga upp maskor
  • sticka räta maskor
  • sticka aviga maskor
  • kombinera räta och aviga maskor så det blir slätstickning
  • göra minskningar åt höger och vänster
  • göra ökningar på två olika sätt
  • plocka upp tappade maskor
  • maska av på det vanligaste sättet

Tycker ni dom ska lära sig något annat viktigt?

2 kommentarer:

Rosenvante sa...

Låter som en härlig helg.
Här har vi haft strålande väder hela helgen. Man njuter verkligen de här fina höstdagarna.
Tycker du fått med det viktigast att lära in i början, annars kan det lätt bli krångligt och mycket att komma ihåg. Du får köra fortsättningskurs till våren och ta lite mera grejer då.

Rosenvante sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.