måndag, juli 27, 2009

Hantverksmässa i Båstad i helgen

I lördags var Mannen och jag på den årliga Hantverksmässan i Båstad. Jag har varit där i några år nu och jag tycker mycket om det. Vädret var väl inte det roligaste i år men det regnade inte på oss i alla fall. Hantverket var i väldigt många olika material och tekniker. Textilt av alla de slag, så klart, trä och smide och keramik. Mat och godis fanns också så det räckte till. Jag köpte själv bara några handgjorda tvålar. Men visst kunde jag ha köpt lite garn också. Vad gällde garn så var jag hos Hedängens Ull & Garn från Hindås. Tyvärr ingen bild och ingen länk. Har köpt deras garn tidigare och tycker mycket om det. Sedan så var Solkustens Spinnverkstad där med sina garner i naturliga färger. Alltså inte färgade. Se bild.
Vad tycks om de stickade kläderna i linne? Jag blev helt förälskad i det blåa kreationen. Inte annat jag kan förstå än att det måste ha varit hos Rita Design som bilden togs.
Bilden med luffarslöjd tog jag egentligen för att jag tänkte på en god vän jag har på Bohus-Björkö som håller på med det. Hoppas hon finner bilden inspirerande. Jag tyckte att det var riktigt fint i alla fall.
Keramik fanns det en hel del av allehanda slag. Eftersom både Mannen och jag tycker mycket om katter så blev det den här kattbilden. Tyvärr vet jag inte vem som gjort dom. Någon som ser bilden kanske vet.
Något jag tycker är vackert men aldrig ägt något av är fårskinn. Här på bilden var det mössor och jag provade också. Men det kändes väldigt varmt så jag avstod. Brukar inte tycka om när det blir alltför varmt men vackra är dom. Vet inte heller här vilka som gjort dom.
Ljuskronor i stearin fanns det som ser ut som iskronor. Tyckte bara att dom var vackra.
Så var jag så klart och provade lite hattar. Det har jag gjort varje år men tyvärr fick man inte fotografera inne i mässhallen. Annars hade ni fått se mig i mycket eleganta hattar. Jag blev som vanligt alldeles sjuk men när skulle man använda den? Ni får nöja er med länken till Maria Wannerdt och se dom där. Luta dig tillbaka och bara njut

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Trevlig blogg Du har, har själv ingen. Hittade den då jag var inne på Queen Mudds blog angående kommentarer.
Det är alltid kul o hitta nya inspirationskällor, o det där med kommentarer känns ibland som om folk bara lägger dit för syns skull. Det där med "superfint, jättegulligt o underbara"
det vet man ju själv annars hade man ju inte knåpat ihop grejerna.
Ha en bra dag!
Kram Monica

SF sa...

Vad mycket fint! Det är så roligt med sådana mässor och liknande.

Call design sa...

Är så avis på dig som var i Båstad, mässan är av väldigt hög kvalité och alltid lika sevärd. Jag vill tacka för de fina fotografierna som du visar när jag själv inte hade möjlighet att komma dit!

Smycka sa...

Å vad roligt du och din man måste ha haft! Tycker det är så inspirerande att åka på mässor och gå på marknader. Kommer dock inte iväg så ofta som jag hade velat. Bilderna du har tagit var jättefina!

Kram =o)

Linda sa...

Hej Carina! Beklagar sent svar, men här kommer ett iaf :). Den röda sjalen jag stickar är från tidningen Land, februari 2009. Mvh Linda

LenaL sa...

Mmmm, så kul det ser ut! Måste ha varit en höjdardag, alltid lika kul att kika på hantverk.

Fast bilarna förstår jag tyvärr inte storheten i, det är ju bara såna som utan mankemang ska ta en från punkt A till punkt B, eller ...???

Kram!

Monica Hansen sa...

Det är roligt med marknad, och jag tyckte solkustens tröjor och garner var fantastiska!