söndag, augusti 09, 2009

Bohuslän, mitt älskade Bohuslän

Så är det då arbetsdag imorgon igen. Semestern är slut. Men det blev en liten resa här i veckan som avslutning och då till mitt Bohuslän. Väldigt många bilder togs det men här får det bli ett litet urval. Vi började vår resa i tisdags och då bar det iväg till Uddevalla och Bohusläns Museum. Det var så klart utställningen om Bohus stickning som drog. Allt var så klart precis så vackert som jag visste att det skulle bli. Till min glädje så blev även Mannen helt hänförd. För övrigt så måste jag säga att jag tycker att hela museet var ganska fantastiskt. Vilka utställningar och vilket sätt att visa upp dom. En eloge!
På väg ut från Uddevalla så blev det ett besök hos Grunnebogarn. Lite garn blev det ju.
Därefter tog vi oss ganska fort upp till Strömstad som var målet för resan. Jag har mina rötter på mors sida på Rossö och släkt har blivit kvar i Strömstad. På kvällen blev det frossande i färska räkor på Torskholmen. Vad annars när man är i Strömstad. En promenad i stan och som avslutning en öl på torget.
På onsdagen kom vi upp tidigt och efter frukosten så tog vi båten ut till Sydkoster. Vi gick iland vid Långagärde varifrån vi promenerade på små vägar och stigar till Ekenäs. Där åt vi en härlig glass och så tog vi båten tillbaka mot stan. På eftermiddagen åt vi en god räksmörgås nedanför Laholmen och så klart en sockerbulle på Backlunds konditori. Lite barndomsminnen ska man ju också ha. På kvällen var vi hos min Kära kusin och hälsade på.
Vy från vårt fönster. Många norska båtar kan man se i frärran och där borta bor det väl nästan bara norrmän.
Bilden är tagen ifrån båten till Koster. Bodarna på foten till Laholmen och längst där uppe bodde vi.
Bara en bild ut över ett stilla hav mellan Strömstad och Kosteröarna. Kan det bli vackrare?
En vy över Koster från havet.
Linfärja mellan Nord och Sydkoster. 67 meters resa. Vi ångrade oss efteråt att vi inte tog den.
Jag på väg till Ekenäs över stock och sten. Mycket bohuslänsk natur. Berg och grönska tillsammans.
Från Ekenäs på Sydkoster till Stömstad åkte vi med båten Walona.
Vy från havet över Strömstad. Man kan se stadshuset sticka upp med sina tinnar och torn.
Vy från havet mot kallbadhuset och en av småbåtshamnarna. Tyvärr kan man inte se Skagerack från den vinkeln.
Upp ganska tidigt på torsdagen också. Efter frukosten packade vi ihop våra saker och så drog vi iväg sakta men säkert mot Halmstad. Första anhalten var Tjörnö. Där var kyrkogården målet och titta till familjens grav. Sedan blev det Rossö. Visade runt Mannen lite och så hälsades mina gamla mostrar och morbror på. Dom blev glada att se oss för det var dom inte förberedda på. Sedan tog vi kustvägen hemåt ner mot Dingle där vi tog oss ut på motorvägen. Norr om Uddevalla svängde vi ut igen och åkte över Orust och Tjörn. Det är härligt att avvika ifrån alla dessa motorvägar.
Sedan vi kommit hem så har vi varit och badat och solat ett par dagar och varit i Malmö en vända för att fira äldsta dotterns födelsedag. När jag ser tillbaka nu på semestern så har vi ju gjort lite även om vädret har varit väldigt trist.
Så var sommarsemestern 2009 slut då.

Samtal från min trädgård sa...

Det låter så trevligt, den resan ni gjort. Och härligt med bilder till så man förstår lite mera. Vad mycket det egentligen finns att se i Sverige, om man bara vill, man behöver ju inte resa bort eller hur?

Monica Hansen sa...

Vilken härlig resa!

LenaL sa...

Åh, så härliga bilder! Inte alls dumt med såna här utflykter. Och visst blir man alldeles till sej när man ser de underbara Bohusmönstren. Drömmen är att någon gång bli tillräckligt skicklig för att våga sej på nåt sånt, men det får nog vänta ett bra tag, är jag rädd :-(

Pulsvärmarna är jätteläckra! Har aldrig gjort några, för jag förstår inte riktigt vitsen med fenomenet som sådant, men snygga är de!

Ha det så jättegott i vardagslunken!