Visar inlägg med etikett sommar. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett sommar. Visa alla inlägg

söndag, september 14, 2008

Sommaren kämpar sig kvar

Både idag och igår har det varit riktigt härliga sommardagar. Sol och värme men kanske lite kallt i luften och där solen inte kommer åt. Jag njuter av kombinationen höst och sommar. Men måste jag välja så blir det höst. Funderar på när jag ska börja med strumpor men det är ingen brådska med det. Sitter här och snurrar runt lite i bloggarnas värld medan jag väntar på att maten ska bli klar, den står i ugnen. Köttfärslimpa och klyftpotatis. Vattnas redan i munnen. Såg på Lisas blogg att stickcafét på Fribergs ska starta nu igen. Men snabbt insåg jag att det krockar med ett annat åtagande jag har. Och nästa gång också och nästa. En snabb kontroll och jag inser att det har samma mönster. Var tredje onsdag. Det skulle innebära att jag inte kan gå på ett enda stickcafé resten av det här året. Vad ska jag göra? Annars stickar jag på min gula slipover. Bakstycket som är slätstickat är klart och resåren på framstycket också så nu kan jag börja med spetsstickningen. Kan inte bärga mig för att få sätta mig vid stickorna. I natt drömde jag att jag hade satt igång och stickat sockor av det fina garnet jag köpte hos 2Knit i Göteborg. Så jag har stickat hela natten tror jag. Är jag konstig eller bara lite konstig?

lördag, augusti 30, 2008

Sommardag avslutades med fyrverkerikonsert

Idag har det varit en riktig sommardag. Mannen och jag packade strandväskan och åkte ner till Mellbystrand. Inte så värst många själar var där men det är inte så viktigt. Vi blev inte ensamma i varje fall. Det blev några härliga timmar på stranden i solen. Var nere och kände på vattnet med det var ganska kallt tyckte jag, men många badade ändå. När vi kom hem grillade vi en bit kött och åt tillsammans med en sallad. Det var riktig sommarkänsla hela dan. Nu på kvällen gick vi ner på stan för att lyssna på musik och se fyrverkerikonserten. Lite besviken blev jag nog. Jag har varit på det här en gång förut för några år sedan. Då öste regnet ner minns jag och man fick stå och vänta i dryga timmen innan det slutade och musiken kunde börja. Hur som helst. Ikväll insåg jag att det nog var lite annorlunda än vad jag mindes det. Man hade stängt av hela Norre Katts park och tog inträde för att få komma in. Ville man ha sittplats så fick man betala ytterligare till, men det var ju inte viktigt. Men liten som jag är, 158 cm, så hade jag aldrig kunnat se något om jag hade ståplats. Hur kul är det? Vi gick inte in. Istället gick vi och tog en öl på stan. När det var dags för sista numret där fyrverkeriet hör hemma så hade vi tagit oss till bron vid biblioteket. Men där såg vi ingenting. Vi gick därefter över Nissan och ställde oss men inte var det mycket vi kunde se. Några smällar gick över trädkronorna men min besvikelse var stor. Vi gick hem. Tror att vi måste skicka iväg en delegation till Kina på kurs hur man ska arrangera fyrverkeri för folket. Min slipoverstickning går vidare. Det är en underbar stark gul färg. Och så är garnet lite luddigt som mohair. Jag tycker det ser lovande ut. Men jag ska också sätta igång en ny sockstickning här i veckan. Hade ett grått garn som jag hade tänkt använda. Det är en rest sedan jag stickade mina grå tumvantar. Se bild i ett tidigare inlägg. Men jag vet inte riktigt om jag tycker att det blir så snyggt som jag tänkt mig. Tror att jag ska ha sockorna på jobbet i höst och vinter. Behöver en liten stickning som jag kan ha med mig på torsdag som tågstickning.

torsdag, juli 03, 2008

Sol och bad.

Sol och bad är väl det som mest betecknar denna dagen. Jag jobbade tidigt idag så mannen och jag har varit en tur på stranden i eftermiddag. Men för mig som inte är någon vidare sommarmänniska var det förfärligt hett. Men det var ganska kallt i vattnet så jag gick bara till knäna. Skönt att bli avsvalkad. Skulle nog tro att det kan bli lite strandliv i morgon också. Visserligen skulle det visst bli lite molnigt och så men ändå. Maken är ju en sommardyrkare av stora mått. Kära syster har beställt ett par sockar i samma lila garn som de förra. Hon skickade med mig garn ifrån Göteborg i söndags. Hon vill ha exakt likadana som mina. Själv funderar jag på att sticka mig ett par nya sockar som i så fall ska bli gula. Jag tycker om färger. Har ramlat ner i en svacka igen vad beträffar den blå jumpern. Behöver ta tag i den igen. Jag har blivit förfrågad om jag vill vara med på en blogg som handlar om deckare. Det låter ju väldigt spännande. Jag läser inte direkt deckare, har försökt massor av gånger och en del har blivit lästa men många gånger har jag gett upp. Däremot så tittar jag gärna på deckare i TV och på film. Favoriten är engelska för jag tycker mer om när det finns lite tanke och hjärna bakom och inte bara pang och skjutande. Med andra ord är jag ingen älskare av amerikanska filmer. En del är ok och faktiskt bra men om man ska räkna dom som grupp så faller dom. Danska deckare har jag också fått upp ögonen för på senare tid. Ja, det ska bli spännande att blogga om deckare.