tisdag, augusti 05, 2008

Besök på Heagård i Halmstad

Idag var min man och jag på en utställning av konst och hantverk på Heagård här i Halmstad. http://www.heagard.nu/ Vi var där för ett tag sedan, när yngsta dottern var hemma. Vi gillade vad vi såg. Dom har en avdelning med permanenta formgivare och så har dom en del där det skiftar. Jag hade fått se att det skulle vara en kvinna som heter Lenka Bousova härifrån Halmstad som skulle ställa ut knypplat. Jag lärde mig knyppla på 70-talet men slutade för att jag inte då, riktigt såg någon utveckling ifrån de där spetsarna som inte gick att använda till något. Men det var nog något med det roligaste jag gjort. Kunde nog konkurera ut stickning faktiskt. Ni fattar att det är stort. Hur som helst så övertalade jag mannen att åka till Heagård igen. Lenka Bousova hade bl a knypplat halsband och brosher och tavlor. Ja … det var något av det vackraste jag sett. Till och med mannen fick medge att det var helt underbara saker hon gjort. Tyvärr verkar hon inte ha någon hemsida så ni kan få se. Ni får bara tro mig på mitt ord eller bege er till Heagård. Utställningen är till och med den 31 augusti. En annan sak vi såg var figurer av stengods gjorda av Ninnie Forsgren, http://www.ninnie.se/, som var helt ljuvliga. Skulle inte alls ha något emot att ha ett par av hennes figurer här hemma. En ”båtbyggare” var också med på utställningen. Karl Axel Karlsson, http://web.telia.com/~u76002308/, som hade gjort härliga båtar som, just på utställningen, hade hängts ihop så det nästan blev stora, pampiga mobiler.

3 kommentarer:

teresa sa...

Så intressant o kul det låter. Har längtat efter att knyppla ända sedan syslöjden där jag testade. Såg en helt fantastiskt utställning i våras, av en Göteborgskonstnär, som gör helt makalösa knypplade verk.
Vi får se vem av oss som hinner först?

LenaL sa...

Oh, vad det låter intressant! Låter verkligen som något att lägga på minnet tills nästa gång vi är nedåt de trakterna.

Hoppas vinet ska smaka bra!

Ha det så jättegott!

teresa sa...

Efter lite googlande har jag nu hittat namnet; Birgitta Hulterström i Göteborg, heter textilkonstnärinnan. Har inte kunnat hitta ngn hemsida men om du googlar på henne så hittar du en del, bl.a. en fin bok som heter "Knypplat till husbehov". Hon var i 60-årsåldern, supertrevlig, o vi hade ett långt samtal när hon ställde ut här i Kungälv. Väldigt inspirerande!