måndag, augusti 18, 2008

Malmöfestivalen

Har varit i Malmö under helgen. Åkte hemifrån på lördag middag och kom hem sent igår eftermiddag. När vi hade firat dottern i efterskott på hennes födelsedag gick mannen och jag ner på stan. Det var ju festival. Först så studerade vi så klart festivalprogrammet. Jag ville gå och lyssna på Arash på Stortorget. Dom andra ville lyssna på annan musik. Så mannen och jag knallade iväg. Arash gjorde bra ifrån sig och jag tycker mycket om hans musik även om det är dom låtarna som har det speciella arabiska soundet som jag gillar mest. Han förmedlade en enorm glädje och han verkade som att det roligaste han vet är just att stå på scenen i just denna stund och sjunga för just oss. Det är inte alla som gör det, tyvärr. Mannen tyckte också om det han hörde. Men jag skulle råda Arash att skaffa en ny ljudtekniker för den han har måste antingen vara döv eller gravt hörselskadad. Ljudet var riktigt uselt. Men som sagt, det kunde ju inte Arash hjälpa. Sedan gick vi runt lite på måfå och lyssnade bl a lite på balkanmusik som vi dock inte gillade framförandet av. Därefter kunde jag inte hålla mig för jag måste bara ha churos. Och efter en del letande, jag hade mött massor av folk som gick och åt på churos, så hittade vi ett stånd som sålde. Vi tog var sin omgång med socker och kanel på. Dom var jättegoda men det blev lite mycket av det goda. En pilsner hann mannen också få ner. När vi gick förbi Södertull så hörde vi musik från Swingtältet. Det var ”Round Midnight Big Band” och Nina Pressing som spelade. Inte kunde man gå förbi bara. Så vi blev sittande där till någon halvtimme efter midnatt. Därefter promenerade vi i sakta mak tillbaka till vårt hotell. Jag somnade så fort jag la huvudet på kudden. Igår kväll blev det en stund med överraskningsstickningen. Så blir det också ikväll. Därefter ska vi se på den brittiska thrillern ”Den inre fienden”. Sista avsnittet är imorgon.

Inga kommentarer: