måndag, augusti 04, 2008

Saint Paula och nya sockor

Idag är det äntligen lite svalare. Men det är ju så klart följt att kraftig blåst och ganska mycket regn. Alltifrån stilla till ösregn. Tydligen översvämningar på många håll här i södra Halland. Solen kommer dock och går. Vad göra idag? Nja, mannen sitter vid datorn och söker en bra lösning på vårt behov av backup för våra datorer. Vi behöver bli bättre på det. Jag har påbörjat mina nya, gula sockor. Mönstret syns inte lika bra och tydligt som jag trodde det skulle göra. Men det kanske blir bättre när man kommit en bit upp på skaftet. Jag gör den i samma modell som mina lila eftersom jag gillade den. Satt som en smäck på foten.
Vi bor så vi har en uteplats och det är en alldeles lagom stor trädgård för vår del. Ingen av oss är intresserad av trädgårdsarbete. Vi har båda fått får dos av det tidigare i våra liv. Men lite blommor och sådant har vi allt. Tog lite bilder häromdagen. Vi har t ex 3 helt underbara rosor. Min mamma hade nog gröna fingrar. Hon fick allt att växa och blomma i sina fönster. Nej, hon var inte heller intresserad av trädgårdsarbete. Hennes riktiga stolthet var hennes samling med Saint Paula. Hade hon levt idag hade hon troligen varit aktiv medlem i Saint Paula sällskapet, http://www.saintpauliasallskapet.se/s/index.html. Hon hade fått medlemskapet av mig i julklapp helt klart. När vi gjorde i ordning ett rum, älsta dotterns när hon flyttade hemifrån, till matrum så funderade jag på vad som skulle vara i fönstret. Jag kom fram till att det skulle bli ett Saint Paula fönster. Och där står idag 8 stycken vackra blommor. En har tyvärr inte fått några blommor den här gången, vet inte varför, och 2 är på gång och resten blommar för fullt. Mamma hade nog varit stolt över mig om hon sett dom. Kanske sitter hon där uppe i sin himmel och tittar ner.

4 kommentarer:

Soili sa...

Vilka härliga rosor du har,och Saint paulorna är alldels underbara.Dom brukar vara lite svåra att få i blom,man måste pyssla och prata lite med dom,plocka bort lite blad i mitten så knopparan får plats att komma upp.Det har jag lärt mej :)

LenaL sa...

Men vilka härliga blommor, det verkar visst inte saknas någon enda grön finger hos dej!

Kram

LenaL sa...

Oj, glömde ju, jag tror Circular Shrug blir väl så bra i enfärgat garn, det är så på originalmodellen. Är du intresserad av att göra en så har jag gjort ett litet exelblad för uträkningen, bara att fylla i masktäthet och axelbredd, sen har man på direkten antal maskor att lägga upp. Den är verkligen lätt som en plätt. Säg till om du vill ha bladet så skickar jag den som bilaga till ett e-mail.

Kram igen!

stickkatten sa...

Snyggt med saint paulorna min mamma hade ett sånt fönster också.
Mina gröna fingrar sträcker sig till svärmorstunga som klarar det mesta.